Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever som använder material om fåglars flytt

Forskning om fåglars flytt

Under den här lektionen får eleverna lära sig om ringmärkning som vetenskapligt arbetssätt. Först sorterar eleverna fåglar på valfritt sätt, sedan läggs fokus på vad fåglarna äter och att vissa behöver flytta. Eleverna använder riktig forksningsdata för att lösa uppgiften.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: Cirka 90 minuter, lektionen kan delas på två tillfällen.

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av material

Förberedelser

Ladda ner faktakorten och elevmaterialet (pdf för utskrift) samt bilden med näbbar.

Skriv ut

  • Faktakorten, en uppsättning kort (kortlek) till varje grupp (se nedan om gruppindelning) plus en extra till dig själv. Skriv ut enkelsidigt. Klipp isär korten, eller låt eleverna klippa under lektionen.
  • Ett elevmaterial till varje grupp, skriv ut dubbelsidigt.

Länkar

Kopiera länkarna och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform. Öppna en flik per filmlänk om du visar filmerna på stor skärm.

Film om ringmärkning och fågelflytt
https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/63HEXTOTIN

Film om hur man använder databasen
https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/46HEMTLTZN

Länk till databasen
www.nrm.se/labbet-ringmärkning

Genomförande

Instruktioner till eleverna står i de inramade fälten.

Tidsåtgång

Cirka 90 minuter, lektionen kan delas på två tillfällen.

Del 1 - Sortera fritt

Dela in klassen i grupper om 2-4 elever. Varje grupp får en kortlek.

Ni har fått kort med fåglar som finns i Sverige, åtminstone under sommaren.

Nu ska ni sortera fåglarna. Ni får sortera hur ni vill.

Del 2 - Sortera efter föda

Grupperna berättar hur de har sorterat. Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.

Många bra tankar här!

På korten finns fakta om varje fågel, bland annat om föda, alltså vad de äter.

Sortera fåglarna efter vad de äter.

Del 3 - Flytta eller inte

Grupperna berättar hur de har sorterat.

Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.

Visa gärna bilden med näbbarna också.

Vilka av de här grupperna kan hitta mat i Sverige året runt? Vilka behöver flytta?

Titta på korten. Fåglar som äter insekter brukar ha en liten, smal näbb medan de som äter frön har kraftigare näbb. Stämmer det?

Del 4 - Vart flyttar fåglarna?

Titta på filmen där Lina berättar om ringmärkning och fågelflytt.

Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/63HEXTOTIN

Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Nu vet vi att man kan följa hur fåglar flyttar genom att ringmärka dem.

Upphittade fågelringar registreras i en databas där man kan se var de hittades och när. Om om fågeln var levande eller död när den hittades.

Del 5 - Sök i databasen

Dela ut elevmaterialet till varje grupp.

Visa filmen som förklarar hur man använder databasen.

Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/46HEMTLTZN

Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Nu ska ni få använda forskarnas databas!

Skriv in länken i webbläsaren eller skanna QR-koden på ert papper.

www.nrm.se/labbet-ringmarkning

Svara på frågorna med hjälp av databasen. Dela upp arbetet i gruppen så alla får något att göra.

Facit

Det viktigaste för om fåglar flyttar eller stannar över vintern är om de kan hitta mat. Fåglar som äter insekter har ingen mat i Sverige på vintern och måste flytta. Så här fördelar sig de 28 fåglarna på flytta/stanna.

Flyttar

Bivråk
Blåhake
Grå flugsnappare
Gök
Näktergal
Rosenfink
Rörsångare
Svarthätta
Sävsångare
Trädgårdssångare
Törnsångare
Ärtsångare

Stannar

Blåmes
Domherre
Entita
Gråsiska
Grönfink
Grönsiska
Gulsparv
Kaja
Koltrast
Nötskrika
Nötväcka
Pilfink
Skata
Steglits
Större hackspett
Talgoxe

Tabell för data (facit)

Fågel

Längsta flytt (land)

Fyndår

Fyndstatus

Blåhake

Pakistan (9)

2001, 2008

Döda (formodligen skjutna)

Grå flugsnappare

Sydafrika (4)

1994

Död (tagen av katt)

Gök

Egypten (1)

1993

Död (troligen jagad)

Näktergal

Kenya (2)

1996, 2016

Båda levande

Rosenfink

Armenien (10)

1975

Levande

Rörsångare

Elfenbenskusten (7)

1987, 2001

Ingen uppgift, död

Svarthätta

Israel (5)

2011

Levande

Sävsångare

Niger (3)

1999

Ingen uppgift (troligen jagad)

Trädgårdssångare

Kongo (11)

1969

Död (troligen jagad)

Törnsångare

Tchad (6)

1966, 1993

Båda döda

Ärtsångare

Tchad (8)

1990

Död

Lärarröster om materialet

Eleverna tyckte att lektionen var jätterolig. De uppskattade att få söka i databasen och de var mycket förundrade över hur långt vissa fåglar flyttar. Kul lektion som fångade elevernas intresse.

Eleverna tyckte det var jätteroligt. De gav högsta betyg. Alla var intresserade och engagerade.

Både klassen och jag tyckte att lektionen var kul och lärorik! Jag kommer att genomföra den igen. Det var en intressant och omtyckt uppgift.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Biologi

Centralt innehåll: 4-6 Biologi – Systematiska undersökningar

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: Cirka 90 minuter, lektionen kan delas på två tillfällen.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se