Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elev som använder materialet Sortera svenska djur

Sortera svenska djur

Under den här lektionen får eleverna sortera svenska djur. Först får de sortera som de vill, sedan vävs det vetenskapliga sättet att sortera djur in. I slutet av lektionen har ni sorterat 24 svenska djur och ni kan ni skilja på däggdjur, kräldjur, fåglar och groddjur.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Film, Systematisk undersökning, Arbeta praktiskt

Tidsåtgång: Cirka 45 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet Sortera svenska djur

Förberedelser

Ladda ner djurkorten, protokoll och djurskyltarna.

Skriv ut

  • Djurkorten, en uppsättning kort (kortlek) till varje grupp (se nedan om gruppindelning) plus en extra till dig själv. Klipp isär korten. Laminera dem gärna, åtminstone din kortlek.
  • Ett protokoll till varje elev.
  • Djurskyltarna, en av varje. Gärna A3-format. Laminera dem gärna.
  • Sätt upp djurskyltarna (däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar) väl ustpridda i klassrummet, till exempel i fyra hörn.

Länk till filmen

https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/55HE0N4AXG

Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Tips inför genomförandet

Vik bort gruppen på protokollet om du vill att barnen ska vänta med det momentet tills de sett filmen.

Genomför Sortera djur

Tidsåtgång

Cirka 45 minuter

Instruktioner till eleverna står i de färgade fälten.

Del 1 - Sortera fritt

Dela in klassen i grupper om ungefär fyra elever. Varje grupp får en kortlek.

Ni har fått kort med bilder av djur.

Alla djuren finns i Sverige och har ett skelett med ryggrad. Precis som vi!

Nu ska ni sortera djuren. Ni får sortera hur ni vill.

Del 2 - Sortera olika

Grupperna berättar hur de har sorterat. Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.

Många bra tankar här!

Nu ska vi göra som forskarna gör när de sorterar djur.

Del 3 - Titta noga

Samla in gruppernas kortlekar och dela ut ett laminerat djurkort och ett protokoll till varje elev. Titta på filmen tillsammans.

Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/55HE0N4AXG

Titta på ditt djurs hud, hur ser den ut?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.

Tror du att ditt djur lägger ägg?
Hur ser äggen ut i så fall?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.

Del 4 - Gruppera djuren

Titta på filmen där Lotta berättar om däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar och hur man känner igen dem.

Nu har vi fått namn på de olika djurgrupperna.
Däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar.
Ringa in på pappret vilken grupp ditt djur tillhör.

Ta med dig pappret och ställ dig vid den skylt som stämmer för ditt djur.

Avslutning

Låt barnen vid varje skylt jämföra sina protokoll med varandra och se att de ringat in likadant.

Om nåogn har ringat in annorlunda hjälps de åt att hitta rätt skylt för det djuret.

Bra jobbat!

Nu har ni sorterat 24 landlevande ryggradsdjur precis som forskarna gör.

Facit

Såhär fördelar sig de 24 djuren på de olika grupperna. Repetera gärna vad som är utmärkande för varje grupp.

Fåglar

Blåmes
Fiskmås
Gräsand
Havsörn
Sidensvans
Skata

Däggdjur

Bäver
Ekorre
Fjällämmel
Fladdermus*
Gråsäl
Igelkott
Lodjur

Groddjur

Klockgroda
Lövgroda
Vanlig groda
Vanlig padda
Vattensalamander*
Åkergroda

Kräldjur

Hasselsnok
Huggorm
Kopparödla
Skogsödla
Snok

*) Fladdermus och vattensalamander brukar kräva lite extra funderande.

Fladdermusen kan flyga som en fågel, men har päls och föder levande ungar (som den diar). Den är ett däggdjur.

Vattensalamandern ser ut som en ödla, men den har slät fuktig hud och lägger geléägg. Den är ett groddjur.

Tips för att arbeta vidare Sortera djur

"Superbra övning, tack! Jag vill tipsa om att öva vidare med korten genom att dela ut ett kort till eleverna inför varje rast, kort repetera varje sort och säga "Nu får alla fåglar gå ut". Eleverna går fram till bilden på väggen, sätter upp sitt kort så att jag som lärare ser att man förstått rätt och sen tar jag nästa sort. Jättebra att repetera när man har elever som behöver tid för inlärning eller är väldigt obekanta med området eller språket."

Lärarröster om materialet

Jag gjorde detta i min åk 2. Det var väldigt roligt och alla elever var engagerade.

Alla elever tyckte om övningen. Eleverna tyckte att det lät spännande att de fick undersöka som forskare." - Lärare i åk 1.

Mycket uppskattat av eleverna i min klass (åk 2) som arbetade i grupper. Ett härligt sätt att kombinera ämneskunskaper och språkutvecklande arbetssätt.

Jag gjorde detta förra veckan med mina 3:or. Engagerade och nöjda elever gick ut på rast. :) Bra övning som jag kommer använda fler gånger.


Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 1-3 NO – Djur, växter och svampar i närmiljön. Gruppering och artkunskap, 4-6 Biologi – Identifiera och gruppera organismer. Artkunskap

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Film, Systematisk undersökning, Arbeta praktiskt

Tidsåtgång: Cirka 45 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se