Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Materialet används.

Pollenprognosen

Sedan 2022 har Naturhistoriska riksmuseet ansvar för Sveriges pollenrapportering. Här får ni inblick i arbetet med att ta fram pollenprognoser, ni får också prova att ta fram egna pollenprognoser.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Systematisk undersökning, Arbeta praktiskt, Arbetsmaterial för utskrift, Film

Tidsåtgång: Filmen är 8 minuter + cirka 40 minuter för pollenprognosen

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet Pollenprognosen

Det här är Pollenprognosen

Pollenprognosen består av en film och material för utskrift. I filmen berättar Pia som jobbar med att ta fram pollenprognosen hur arbetet går till. Materialet för utskrift ger er möjlighet att prova på jobbet som pollenrapportör.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut Pollenprognosen - elevmaterial för utskrift.pdf.

Varje grupp ska ha varsitt exemplar av respektie dokument, se instruktion om gruppindelning här nedanför.

Ta fram några vanliga tärningar (6-sidiga).

Tips 1

Räkna pollenkornen på provet innan eleverna ska göra uppgiften, så kan du ge bra tips. Det finns ett ekpollenkorn, uppe till höger. Granpollen är mycket större än tallpollen. Det finns flest björkpollen.

Genomför Pollenprognosen

Tidsåtgång: Cirka 40 minuter

Uppgiften genomförs helst i par, annars i grupper om tre elever. Varje grupp ska ha ett exemplar av elevmaterialet. Visa filmen där Pia berättar om hur pollenprognosen tas fram.

Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/28HEFKP3ZE

Förslag på intro till eleverna

Att säga innan filmen

“Under våren, sommaren och hösten finns det pollen i luften. På flera ställen i landet finns stationer där man räknar hur mycket pollen som finns. Nu ska vi se en film som visar hur det går till.”

Att säga efter filmen

“Nu ska ni få testa att ta fram egna pollenrapporter och pollenprognoser utifrån pollenprovet som ni har fått. Fyll i rutorna på pappret där det står Pollenrapport och Pollenprognos.

Till er hjälp har ni planschen där ni ser hur olika pollenkorn ser ut.

När ni behöver en tärning finns det här.”

Tips 2

Passa på att prata om osäkerheten i prognoser. En prognos är hur man tror att det kommer bli, men inte en förutsägelse.

Översikt elevmaterial med svar

Pollenrapporten

Tall

Antal pollen: 5

Dagsresultat: L

Gran

Antal pollen: 3

Dagsresultat: L

Ek

Antal pollen: 1

Dagsresultat: L

Björk

Antal pollen: 22

Dagsresultat: H

Pollenprognosen

Exempel, tärningen visar 5 - 2 - 3

Tall

L - L - M

Gran

L - L - M

Ek

L - L - M

Björk

L - M - H

 

Förhandsvisning av material

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 4-6 Biologi – Identifiera och gruppera organismer. Artkunskap

Innehållstyp: Systematisk undersökning, Arbeta praktiskt, Arbetsmaterial för utskrift, Film

Tidsåtgång: Filmen är 8 minuter + cirka 40 minuter för pollenprognosen

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se