Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elev som använder materialet på dator.

Mät djuren på Naturhistoriska

Det här är en uppgift för att komma igång och använda det interaktiva mätverktyget i 3D-versionen av utställningen om jordens och livets utveckling. När ni har gjort den inledande mätövningen är det bara fantasin som sätter gränser för hur ni fortsätter.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: Matematik

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Film, Digital resurs

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter för den inledande övningen + tid för att fortsätta utforska och mäta

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av material

Det här är Mät djuren på Naturhistoriska

Uppgiften inleds med att man ser en kort film utan tal som visar hur mätverktyget fungerar. Sedan är uppgiften att hitta tre djur i utställningen och mäta dem. På bilden här nedanför ser du var i utställningen de tre djuren finns.

  1. Bläckfisken Ortoceratit levde för 490-240 miljoner år sedan. Den hänger i taket.
  2. Mångfotingen Arthropleura levde för 345-295 miljoner år sedan. Den finns inne i en monter.
  3. Fisködlan Ichtyosaur levde för 210-185 miljoner år sedan. Den sitter på väggen.

När eleverna har mätt de tre djuren ska de svara på frågan om vilken som var längst. När frågan är besvarad får de i uppgift att hitta någonting i utställningen som är lika långt som de själva.

Efter de inledande mätuppgifterna finns det säkert många idéer om vad ni kan fortsätta mäta!

Ge den här länken till eleverna www.nrm.se/matdjuren

Tips!

Välj mätpunkterna en bit in på det ni vill mäta. Om man sätter punkten för nära kanten kan programmet mäta från väggen bakom i stället. Då blir det fel mått.

Ikonerna nere till vänster

Platt vinkel - Översikt, visar utställningen rakt uppifrån.

3D-vinkel - Dockskåp, visar utställningen snett uppifrån i 3D.

Gubbe - Gå runt i utställningen själv i 3D.

Linjal - Aktiverar mätverktyget.

Gå runt i utställningen i 3D

Sidan fungerar som gatuvyn i onlinekartor som Google maps. Här är några funktioner.

  • Förflyttning i rummet. Klicka på golvet. Det går att ”flyga upp till huvudet på en del djur, testa!
  • Zooma ut/in. Använd skrollhjulet på musen, eller två fingrar på musplattan eller skärmen (surfplatta).
  • Vända sig. Klicka, håll nere musknappen/musplattan och dra, eller dra med fingrarna på skärmen (surfplatta).

Lärarröster om materialet

Den var verkligen toppen! För oss som bor i Karlstad blir det extra häftigt att kunna "besöka" museet. Aktiviteten med att mäta djuren fångade verkligen alla elever i klassen!

Mycket uppskattat av våra elever.

Jag körde detta i min trea idag, perfekt när vi jobbar med mätning på matten och urtiden på SO:n. Superbra aktivitet som ledde till många spännande diskussioner!

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: Matematik

Centralt innehåll: 1-3 Matematik – Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, 4-6 Matematik – Jämförelse, uppskattning och mätning av längd

Innehållstyp: Film, Digital resurs

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter för den inledande övningen + tid för att fortsätta utforska och mäta

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se