Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever som ser på filmen Glaciäräventyret

Glaciäräventyret

I filmen får man följa med till Island för att besöka en enorm glaciär. Men vad händer när glaciärerna smälter? Med Sam Nilsson Ezeh.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Geografi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Film

Tidsåtgång: Film 7 minuter + tid för arbete med frågeställningarna.

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av material

Det här tas upp i filmen

  1. Vad en glaciär är.
  2. Landskapet på Island.
  3. Klättring på och i en glaciär.
  4. Vad som händer när glaciärerna smälter.

Tidsåtgång

Film 7 minuter + tid för arbete med frågeställningarna.

Länk till filmen

https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/27HEK860LH

Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Prata om filmen

Här följer några förslag på frågeställningar att ta upp efter att ni sett filmen. Använd alla frågorna, eller välj ut någon eller några som ni tar upp. Beroende på vad som funkar i gruppen kan ni använda dem som underlag för samtal, eller som inspiration till en skrivuppgift.

Frågeställningar

  • Vad är en glaciär? Finns det glaciärer i Sverige?
  • Varför är det ett problem att glaciärerna smälter? För vem är det ett problem?
  • Sam ger tre tips på vad man kan göra för att få ett mer hållbart samhälle. Vilka är era bästa tre tips?
  • Vem eller vilka tycker ni har ansvar för att minska människors påverkan på jordens klimat?
  • Ibland reser vi långt för att komma till häftiga platser, men ofta finns det häftiga platser på närmare håll. Vilka häftiga platser finns det i närheten av där ni bor?
  • Sam tycker att Island var en av de bästa platserna på jorden som han har besökt. Vilka platser tycker ni är de bästa på jorden och varför?

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Geografi

Centralt innehåll: 4-6 Geografi – Endogena och exogena processer som formar och förändrar landskapet

Innehållstyp: Film

Tidsåtgång: Film 7 minuter + tid för arbete med frågeställningarna.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se