Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever som använder materialet Forskarjakten

Forskarjakten

Tre forskare har försvunnit från Naturhistoriska riksmuseet. Eleverna får i uppdrag av museichefen att hitta dem. På vägen mot gåtans lösning lär sig eleverna om forskning och biologisk mångfald.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Digital resurs, Escaperoom, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: 15 minuter (uppvärmning) + 45-60 minuter.

Tips!

Testa hela escaperoomet själv innan du gör det med elever. Då blir det lättare att ge ledtrådar.

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.

Förhandsvisning av material

Det här är Forskarjakten

Forskarjakten innehåller elva gåtor/uppdrag som måste lösas på rätt sätt för att nästa steg ska kunna besvaras. Alla lås är digitala. Gåtorna/uppdragen löser eleverna med både digitalt och utskrivet material. Förutom själva Forskarjakten finns en uppvärmningsövning, Inför Forskarjakten.

Länkar

Kopiera länkarna och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Inför forskarjakten

www.nrm.se/infor-forskarjakten

Forskarjakten

www.nrm.se/forskarjakten

Förbered Forskarjakten

Forskarjakten görs helst i grupper om 2-4 elever. Varje grupp behöver en digital enhet, till exempel surfplatta eller dator. Vissa delar är analoga, till dessa behöver varje grupp en uppsättning material.

Skriv också ut Forskarjakten - brevet till eleverna.pdf. Läs upp det som introduktion.

Längre ner på den här sidan hittar du facit till de olika gåtorna och ledtrådar som du kan ge eleverna om de kör fast. Du kan också ladda ner lärarhandledningen som pdf och skriva ut den, fil för nedladdning finns här ovanför.

Lås

De flesta uppgifter är ”lås”. Det betyder att man måste ange rätt svar för att komma vidare. I facit här nedanför är de markerade med *LÅS*.

På låsen kan man bara få helt rätt eller helt fel, det anges som 0% eller 100%. Grupper som får 0% kan ha några rätt. Be att de stämmer av med dig innan de försöker igen, då kan du tala om hur många rätt de har.

Det finns några uppgifter som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.

Tips!

Testa hela escaperoomet själv innan du gör det med elever. Då blir det lättare att ge ledtrådar.

Det här behövs till en grupp

Ladda ner och skriv ut

  • Forskarjakten - brevet till eleverna, läs upp det för eleverna som introduktion. Går också bra att läsa direkt från skärmen.
  • Forskarjakten - nycklar.pdf, klipp isär de tre nycklarna och behål dem tills eleverna frågar efter dem.
  • Forskarjakten - elevmaterial.pdf, skriv ut dubbelsidigt och vik ihop med siffrorna utåt. Totalt är det sju papper per grupp.

Ta fram

Kartbok (eller annan världskarta) och ett förstoringsglas.

Tips för återbruk

Använd sälfaktan för att skriva faktatexter om sälar, nyckla insekter på nästa utelektion och låt herbariearken inspirera till egna herbarier.

Genomför Forskarjakten

Tidsåtgång

15 minuter (uppvärmning) + 45-60 minuter

Gör uppvärmningsövningen Inför Forskarjakten, www.nrm.se/infor-forskarjakten, tillsammans innan ni gör själva Forskarjakten. När ni sedan gör Forskarjakten ger du varje grupp deras material (se rutan ovan) och länken till Forskarjakten och låt dem sätta igång: www.nrm.se/forskarjakten.

När grupperna kommer fram till en nyckel ska de hämta den hos dig. De ber om nyckel 1, 2 eller 3. Du kan ställa en kontrollfråga om du vill vara säker på att de har kommit fram till nyckeln. Förslag på kontrollfrågor finns i facit.

Översikt med rätt svar och ledtrådar

Inför Forskarjakten

Introduktion, uppgift 1-2

1. Gör er redo att hitta forskarna!

Man måste svara på en fråga för att komma vidare. Man kommer vidare även om man svarar fel.

Fråga 1: Vilka är dagens dinosaurier?
Rätt svar: Fåglar

Fråga 2: Sätt insekternas utvecklingsstadier i rätt ordning.
Rätt svar: ägg - larv - puppa - fullvuxen

Fråga 3: Hur gör museets forskare för att ta reda på hur många björnar som lever i Sverige?
Rätt svar: Undersöker björnbajs som skickats till museet.

2. Nyckla en växt

Steg 1: Kronbladens färg
Rätt svar: Gula kronblad

Steg 2: Antal kronblad
Rätt svar: 5 kronblad

Steg 3: Bladens form
Rätt svar: Handflikiga

Resultat: Smörblomma

Forskarjakten

Fossiltema, uppgift 1-5

1. En välkänd kung *LÅS*

Rätt svar: Tyrannosaurus rex

Ledtråd: Vem av de fyra kungarna på bilden dog ut på grund av att en jättestor asteroid (rymdsten) träffade jorden?

2. Spår i berget *LÅS*

Rätt svar: Fossil

Ledtråd: Vad kallas det när utdöda djur och växter har blivit till sten?

3. Fossil

Man måste vända (klicka) på alla fem korten för att komma vidare.

4. fossilkoden *LÅS*

Rätt svar: 3579

Ledtråd: Fyra av stenarna är fossil.
Ledtråd: Skriv in fossilens siffror i nummerordning.

5. Nyckel 1

Kontrollfråga: Hur många fossil bildade koden? (4 st)

Sältema, uppgift 6-9

6. Vilket är djuret? *LÅS*

Rätt svar: Säl

Ledtråd: Titta på benet, hur tar det sig fram? (simmar)
Ledtråd: Titta på tänderna, vad äter den? (kött/fisk)
Ledtråd: Titta på huden, vad har den där? (päls)

7. Vilken sorts säl? *LÅS*

Rätt svar: Vikare

Ledtråd: Titta på bilden, var ligger sälarna? (på is)
Ledtråd: Läs texten på bilden, står det något om månad där? (04=april)

8. Miljöprovbanken *LÅS*

Rätt svar: 09697

Ledtråd: Titta på den stora vita lappen mitt i bilden. Vad står det efter C2008/?

9. Nyckel 2

Kontrollfråga: Hur många olika sälarter finns det i Sverige? (3 st)

Insektstema, uppgift 10-13

10. Insektskoden *LÅS*

Rätt svar: 6243

Ledtråd: Hur många ben har en insekt? (6 st)
Ledtråd: Hur många antenner har en insekt? (2 st)
Ledtråd: Hur många vingar har en insekt? (2 st)
Ledtråd: Hur många delar är insektens kropp uppdelad i? (3 st)

11. Vad heter ön? *LÅS*

Rätt svar: Madagaskar

Ledtråd: Öster, till höger, om Afrika ligger en ö i havet. Vad heter den?

12. Vilken insekt? *LÅS*

Rätt svar: Skinnbagge

Ledtråd: Titta noga på hur insekten ser ut. Svara på frågan i varje steg.

13. Nyckel 3

Kontrollfråga: Vad var det för sorts insekt? (skinnbagge)

Hitta forskarna, uppgift 14-16

14. Hitta forskarna *LÅS*

Rätt svar: Leta efter forskarna på våning sju

Ledtråd: Använd förstoringsglaset och läs på de små lapparna.
Ledtråd: Totalt är det sex ord som bildar en mening, de är numrerade 1-6.
Ledtråd: Bokstäverna är omkastade.

15. Vem gör vad? *LÅS*

Rätt svar: Vivi - fossil, Anja - sälar, Johannes - insekter

Ledtråd: Använd informationen på nycklarna.

16. Ni har hittat forskarna

Här kan ni se en film där forskarna hittas inlåsta i varsitt tornrum.

Lärarröster om materialet

Jag som lärare gillade övningen. Ett spännande arbetssätt och jag gillade att ni tar vara på den digitala världen.

Vi älskade Forskarjakten! Inte ofta alla 21 elever är så engagerade från första till sista stund ett längre pass. Vi gör gärna liknande saker framöver hälsar hela klassen!

Mina elever tyckte det var kul! Många blev helt uppslukade av övningen. Roligt att göra något lite annorlunda!

Jag gillade att lärarhandledningen var kort men tydlig. I vissa läromedel är lärarhandledningen så lång att man inte hinner läsa igenom hela.

Jag använde den med treor förra året. Den var mycket uppskattad av både oss pedagoger och eleverna.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 1-3 NO – Enkla fältstudier, observationer och experiment, 4-6 Biologi – Biologisk mångfald och anpassningar till miljön

Innehållstyp: Digital resurs, Escaperoom, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: 15 minuter (uppvärmning) + 45-60 minuter.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se