Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Förhandsvisning av material

Forskare förklarar: Förfinade klimatmodeller

En stor vetenskaplig utmaning är att förstå hur den ökande koldioxidhalten i atmosfären kommer att påverka framtidens klimat. I ett projekt för att förfina beräkningsmodellerna jämförs fossila ginkgolöv med levande.

Årskurs: Åk 7 - 9, Gymnasiet

Ämne: Biologi, Naturkunskap

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: Filmen är 9 minuter, plus diskussion och eventuell redovisning.

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Arbetsmaterial till filmen Forskare förklarar: Förfinade klimatmodeller

Det här är tas upp i filmen

  1. Så fungerar växthuseffekten
  2. Koldioxidhalter nu och i jordens historia.
  3. Klyvöppningar och deras samband med koldioxidhalten i luften.
  4. Arten Ginkgo Biloba.
  5. Medborgarforskning.
  6. Forskningsmetod för projektet.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut ordlistan. Gärna ett exemplar till varje elev, alternativt dela filen till eleverna via er lärplattform.

Välj om fokus i de efterföljande diskussionerna ska vara biologisk mångfald eller om de ska koppla till fler av de Globala målen. Ladda ner och skriv ut diskussionsfrågorna kring det valda temat, eller dela
frågorna via er lärplattform.

Genomförande

Tidsåtgång: filmen tar 9 minuter, plus diskussion och eventuell redovisning.

Före filmen

Dela ut och gå eventuellt igenom ordlistan.

Länk till filmen

https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/23HEO9D7LK

Efter filmen

Låt eleverna diskutera utifrån frågorna. Beroende på gruppen kan redovisningen ske på olika sätt, muntligt eller skriftligt eller som en del i en senare examination.

Frågor

Om det uppstår frågor kring filmen som ni behöver hjälp att besvara kan ni skicka dem till museets jourhavande experter. Kontaktuppgifter finns på den här länken:

Jourhavande experter

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 7 - 9, Gymnasiet

Ämne: Biologi, Naturkunskap

Centralt innehåll: 7-9 Biologi – Livets uppkomst, utveckling och mångfald. Evolutionära mekanismer, Naturkunskap – Naturvetenskapliga arbetsmetoder

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: Filmen är 9 minuter, plus diskussion och eventuell redovisning.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se